Мета поставлена перед
учнями 21 століття виходить за межі простого засвоєння змісту
стандартної шкільної програми. Сьогодні
школа повинна допомогти учневі інтегруватися в суспільстві, сформуватися як
особистості, знайти та розкрити в учневі його здібності та таланти, а також
навчити боротися з різними життєвими ситуаціями, які трапляться в майбутньому
на його життєвому шляху. Таким чином вчителі вимушені шукати нові методи
організації навчального процесу, змінити та збагатити їх.
Однією з моделей викладання, що наближають вчителя до
поставлених сучасністю цілей, є НАВЧАННЯ ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ. Саме тоді
знання, отримані на уроці, використовуються в розробленні фінального продукту. У
більшості випадків вказаний продукт відповідає вимогам сьогодення. Поставлені
перед учнями завдання спонукають аналізувати, мислити, організовувати,
порівнювати та втілювати в життя результати проекту. Саме ці процеси
розкривають в учнів здібності та розвивають таланти. Тож завдяки таким новим формам
навчання можна віддалитися від традиційних моделей та наблизитися до методу, який базується на
обміні знань, досвіду, почуттів, емоцій і колективному накопиченню нових знань
учасниками проекту. Зазвичай проекти розробляються для невеликих груп таким
чином, щоб кожен учень мав можливість відчути себе лідером, проявити себе як
творчу особистість тощо.
ХАРАКТЕРИСТИКА НАВЧАННЯ В ПРОЕКТІ
1. Учень має можливість регулювати свій процес навчання,
будувати власну систему, що дозволяє йому більш ефективно здобувати знання. Під
час роботи над проектом всі учасники повинні прийняти участь в процесі
оцінювання, щоб зрозуміти в чому полягає якісний фінальний продукт і таким
чином оцінити свою власну роботу.
2. Учні створюють фінальний продукт, який демонструє
здобуті під час проекту знання.
3. Робота над проектом - це дослідження, тож не лише учні, а й вчитель якийсь
час буде досліджувати певну тему та супутні питання.
4. Процес навчання під час роботи над проектом є таким же
важливим як і його фінальний продукт. Мається на увазі все, що відбувається в
класі та поза ним, починаючи з планування і закінчуючи презентацією результатів
проекту.
5. Організація та виконання завдань, що проводяться у
формі співробітництва з іншими (включаючи вчителя). Протягом проекту виникає
певна незалежність між учнями, необхідність відчути персональну
відповідальність та навчитися співпрацювати в парах та малих групах, що є
однією з цілей роботи над проектом.
РОЛЬ УЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ ПІД ЧАС РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ
Під час роботи над проектом роль учителя, а також його ставлення
до учнів дещо змінюються. Учитель повинен бачити учнів як носіїв знань, як
рівноцінних партнерів та встановити з ними тісний контакт. Таким чином,
аудиторія перетворюється на простір для діалогу, постійного обговорення, де всі
вчаться обмінюватися знаннями, висловлювати свою точку зору та поважати чужу.
Головна роль учителя полягає не в
тому, щоб бути першим чи основним джерелом інформації, а в тому, щоб
запропонувати учням цікаві ситуації для вивчення, сприяти обміну думками та
версіями, не допускати заниження самооцінки учнів та сприяти їх саморозвитку.
Його цілі є пізнавального, емоційного та психомоторного характеру:
1. Показати учням значення завдань поставлених перед ними
та довести їх практичне застосування поза межами проекту.
2. Досягти, щоб учні з ентузіазмом приймали участь в
груповій та парній діяльності.
3. Пробудити інтерес учнів до матеріалу, що вивчається та
досліджується.
4. Дозволити учням мислити та діяти.
5. Допомогти учням ознайомитися з поставленою проблемою
та знайти різні способи її вирішення.
6. Заохотити учнів до обговорення різних точок зору.
7. Запропонувати учням побачити реальність, що їх оточує
та поставити запитання щодо цієї реальності.
8. Зробити все можливе, щоб робота над проектом сприяла
всебічному розвитку учня.
Хотілося б наголосити, що вивчення іноземної мови набуває
нового дихання під час роботи над тим чи іншим проектом. Завдяки цьому методу
учні опиняються в ситуаціях, які вимагають використання мови з метою
спілкування і виконання завдань, що виходять за рамки звичної роботи на уроці. Для
розробки фінального продукту проекту діти повинні виконати серію завдань, але
для виконання тих чи інших завдань їм необхідно володіти мовою, яку вони
вивчають. Таким чином під час роботи над проектом учасники вивчають та
використовують на практиці нові знання з граматики, розширюють свій словниковий
запас тощо. Під час оцінювання вчитель повинен звернути увагу на всі процеси,
під час яких учень досягає певного рівня у володінні іноземною мовою.
ВИМОГИ ДО ПРОЕКТУ
Для того, щоб план роботи міг вважатися проектом,
необхідно, щоб він об’єднував в собі наступне:
- Проект повинен стосуватися проблем реального світу.
- Цілі проекту повинні відповідати основним стандартам
шкільної програми.
- Зміст проекту має бути важливим та цікавим для учнів та
повинен існувати тісний зв'язок між шкільним реальним життям та тими
завданнями, що учні мають виконувати.
- Учні мають зібрати та проаналізувати інформацію, зробити
маленькі відкриття, дослідити тему з різних перспектив та презентувати отримані
результати.
- Учасники проекту повинні ділитися своїми ідеями, виражати
та відстоювати свою точку зору, із розумінням та повагою ставитися до думки
свого партнера та знаходити компроміси.
- Використання різних технологій для презентації фінального
результату проекту та змоги оцінити роботу кожного учасника особисто та групи в
цілому.
ЕТАПИ ПРОЕКТУ
Планування проекту може
здійснюватися різними способами, але основними етапами любого проекту є
наступні:
Як бачимо, організація роботи в проекті представляє собою
спосіб організації педагогічного процесу, заснованого на взаємодії педагога і
вихованців у ході поетапної практичної діяльності по досягненню намічених цілей
і характеризується самостійністю учнів, опорою на особистісні потреби,
особливістю та досвідом учнів, а також наявністю конкретних практичних
результатів.
Немає коментарів:
Дописати коментар